Kuvasarja | Lukion näyttelyt esittelevät monipuolisesti kuvataiteen opetusta – uusi näyttely avattiin perjantaina
10
Eniten ääniä saaneessa teoksessa kuvataan uudenvuodenaattoa Utajärvellä. Tero Joutselainen
Katso isompi kuvaSonja Voutilainen, digitaalinen piirros ja portfolio, kuvataiteen lukiodiplomi, tehtävä 5 Huomaamaton hyönteinen. pro2 Tero Joutselainen
Katso isompi kuvaKatri Kuokka, pienoismalli, ympäristön paikat, tilat ja ilmiöt muoto1 Tero Joutselainen
Katso isompi kuvaEmma Vatanen, valokuvia, valokuvausfilmille ja pimiötyöskentely, visu7 Tero Joutselainen
Katso isompi kuvaAnni Rautiainen, akvarelli ja tussi, kuvataiteen lukiodiplomi, tehtävä 5 huomaamaton hyönteinen, pro 2 Tero Joutselainen
Katso isompi kuvaAnita Audejeff, etiketti, graafinen suunnittelu, visu2 Tero Joutselainen
Katso isompi kuvaAva Huhtinen ja Emmi Lyytinen, sekatekniikka, taide nyt, kuva9 Tero Joutselainen
Katso isompi kuvaPiitu Nupponen, keramiikka, muoto2 Tero Joutselainen
Katso isompi kuvaTyöt ovat seitsemältä eri kurssilta, kertoo Titta Hämäläinen. Tero Joutselainen
Katso isompi kuvaArttu Partanen soitti avajaisissa akustisella kitaralla oman kappaleensa. Tero Joutselainen
Tero Joutselainen
| Päivitetty
Lapinlahden lukion ja kuvataidelukion opiskelijoiden uusi näyttely avattiin perjantaina. Tällä kertaa lukion väki sai myös äänestää omaa suosikkiaan teosten joukosta. Reilusta sadasta annetusta äänestä eniten eli noin 25 prosenttia sai Oliver Tauriainen.
Teoksessa kuvataan Utajärven uudenvuodenaattoa. Tauriaisen mummo asuu Utajärvellä. Työ on kurssilta akvarelli ja vesiliukoiset tekniikat.
– Akvarelleilla työskentely on ihan jees, mieluummin teen kuitenkin akryyliväreillä.
Äänestyksen voitto oli pienoinen yllätys. Tauriainen myönsi – tosin hymyssä suin - olevansa vähän kavereille vihainen saamastaan huomiosta. Työ on tehty viime jaksolla.
Reilusta sadasta annetusta äänestä eniten eli noin 25 prosenttia sai Oliver Tauriainen. Tero Joutselainen
Lähes kaikki työt ovat viime jaksolta, seitsemältä eri kurssilta, kertoo kuvataiteen lehtori Titta Hämäläinen.
Häneltä kysytään usein, millä perusteella työt valitaan näyttelyyn.
Työt ovat seitsemältä eri kurssilta, kertoo Titta Hämäläinen. Tero Joutselainen
– Koskaan ei ole tilannetta, että ei olisi riittävästi töitä. Nytkin jäi laatikollinen yli. Työn pitää olla mielenkiintoinen ja onnistunut. Joskus onnistuminen menee kurssitehtävän ohi. Tulee hutilyönti tehtävän antoon nähden, mutta työ on onnistunut jollain muulla tasolla. Arvosana voi olla 7 tai t eli täydennettävä, mutta silti työ on onnistunut ja mukana näyttelyssä. Sitten töiden pitää tietysti näyttää hyvältä vierekkäin näyttelynä.
Koskaan ei ole tilannetta, että ei olisi riittävästi töitä.
Näyttelyn alkupäässä käytävällä on töitä tämän vuoden lukion kuvataiteen diplomikurssilta, jossa on valtakunnalliset tehtävät.
– Tämä on täysin vapaaehtoinen opintojakso. Opetushallitukselta tulee kuusi valmista aihetta, mutta toteutustapa ja tekniikka on täysin vapaa. Lähtökohtaisesti aiheesta voi tehdä vaikka videon tai maalaussarjan tai piirroksen tai mitä ikinä tulee mieleen.
– Kuvataide pitää sisällään myös graafisen suunnittelun kautta asiakastöitä. Kuvataiteen lukiodiplomi voi olla vaikka levyn kansi tai nettisivujen suunnittelua. Tehtävänannossakin puhutaan teoksesta tai tuotteesta.
On esitetty, että jokaisen lukion pitäisi tarjota lukiodiplomeja musiikista, liikunnasta ja kuvataiteesta,
– Epäilen, että meneekö läpi, koska vaatii aika paljon kouluilta.
Lukiodiplomi on näiden aineiden ylioppilaskirjoitusta vastaava suoritus. Nämä ja muut aineet, joita ei tällä hetkellä voi kirjoittaa, ovat tietysti hyvin erilaisia.
Kuvataiteessa diplomeita suoritetaan nyt kaikkein eniten, määrä on yli 300, muissa on kymmeniä.
– Kuvataiteen diplomikurssi tehdään opettajan valvonnassa.
Yhtenä haasteena on luoda yhdenmukainen kriteeristö diplomeille.
– Ehdotuksen mukaan on yksi yhteinen taho, joka määrää lopullisen arvosanan. Tällä hetkellä sen määrittelee opettaja ja yksi ulkopuolinen.
Arviointi on vaikeaa. Jos valtakunnallisessa arvioinnissa aineisto on digitaalisessa muodossa, niin veistoksen ja maalauksen arviointi ei toimi ihan samalla tavalla. Lukiot ovat myös erilaisia ja taustalla voi olla hyvin erilainen määrä kursseja.
– Lukiodiplomi on sitä, mihin tämä kuvataiteenopetus tähtää. Oppilaat oppivat asettamaan itselleen tavoitteita, jotka ovat riittävän haastavia – ja tekemään päätöksiä.
Koko näyttely on tietysti nähtävänä lukiolla.
Arttu Partanen soitti avajaisissa akustisella kitaralla oman kappaleensa. Tero Joutselainen