torstai 14.11.2019 Iiris

Lapinlahden ja Varpaisjärven paikallislehti

Kassapalvelut loppuvat Varpaisjärvellä

Pohjois-Savon Osuuspankki suunnittelee järjestelevänsä toimintojaan uudelleen. Pankin Juankosken ja Varpaisjärven konttorit muuttuisivat palvelupisteiksi, joissa ei ole kassapalveluita ja asiakkaita palveltaisiin jatkossa ajanvarauksella. Lisäksi Leppävirran, Nilsiän, Siilinjärven ja Suonenjoen konttoreiden palveluaikoihin suunnitellaan muutoksia. Iisalmen, Kuopion ja Varkauden konttoreiden palveluaikoihin ei suunnitella muutoksia.

– Ymmärrämme, että suunnitelma muuttaa Juankosken ja Varpaisjärven konttorit palvelupisteiksi voisi hankaloittaa niiden asiakkaiden arkea, jotka ovat tottuneet käymään useammin konttorissa. Haluamme kuitenkin toimia tässäkin asiassa vastuullisesti. Tavoitteenamme on, että opastamme näiden konttoreiden asiakkaita löytämään sopivat ja helpot tavat pankkiasioidensa hoitamiseen myös jatkossa, OP Pohjois-Savon toimitusjohtaja Seppo Pääkkö toteaa.

Peruspankkipalvelut siirtyvät entistä enemmän sähköisiin kanaviin ja niiden kysyntä konttoreissa on vähentynyt merkittävästi.

– Asiakkaat toivovat meiltä enemmän asiantuntijuutta vaativaa palvelua esimerkki rahoittamiseen ja sijoittamiseen liittyvissä asioissa. Myös finanssialaa koskevan sääntelyn noudattaminen vaatii henkilöstöltä entistä syvempää ja vahvempaa osaamista. Tavoitteenamme onkin jatkossa kehittää henkilöstön osaamista aiempaa vahvemmin asiantuntijuuden suuntaan.

Syyskuun 2019 lopussa OP Osuuskunnan hallintoneuvosto teki periaatepäätöksen osuuspankkien vahinkovakuutusmyynnin siirtämisestä Pohjola Vakuutukseen. Päätöksen taustalla on toimintaympäristön sekä asiakaskäyttäytymisen muutos sekä viranomaisten kasvavat vaateet osaamisen kehittämisen sekä toiminnan valvomisesta.

– Olemme panostaneet laaja-alaiseen asiakkuuksien hoitoon pankki- ja vakuutusasioissa. Suunniteltu vahinkovakuutusmyynnin siirtyminen Pohjola Vakuutukselle tarkoittaa sitä, että vahinkovakuutusasioita hoitavien asiantuntijoiden työtehtäviin tulee mahdollisesti muutoksia, jotka edellyttävät YT-neuvotteluiden aloittamista. Lisäksi OP Pohjois-Savon käytössä olevia OP Ryhmän keskitettyjä palveluja tullaan tarkastelemaan.

Suunniteltujen toimenpiteiden toteuttaminen voi johtaa enimmillään 5 henkilön irtisanomiseen toiminnan uudelleenjärjestelyyn liittyvistä syistä. Pankissa työskentelee tällä hetkellä 192 henkilöä. Yhteistoimintaneuvottelut alkavat 21.10.2019 ja ne kestävät arviolta joulukuun puoliväliin saakka.

– Osa työtehtävistä lakkaa ja osan työtehtäviin tulee muutoksia. Lisäksi meille syntyy uudistuksen myötä myös uusia työtehtäviä. Tavoitteenamme on, että kaikille nykyisille työntekijöille löytyy uusi työtehtävä eikä irtisanomisia tarvita. Uskomme, että tämä tarjoaa henkilöstölle myös mahdollisuuden syventää omaa ammatillista osaamista uusien työtehtävien kautta.

Kommentit

  • Jussi

    Hienoo toimintaa pankkien ehdoin. Vanhukset ei enää kuulu pankkipalveluiden piiriin. Palvelupiste ajanvarauksella tarkoittaa monelle ikääntyneelle pankissa käyntien loppumista. Moni ei osaa, eikä enää opi, vaikka haluaisikin nettissä pankkiasioiden hoitamista. Pankkien raha ja tulos näyttää merkitsevän pelkästään, eikä enää ihmiset, jotka tarvitsevat palveluita.

  • Muumimamma.

    OSUUSPANKKI! Ketkäs sitä oli perustamassa aikoinaan? Nyt nämä ihmiset jäävät huomioimatta. Tiedän miten moni jää hätäilemään, mites nyt. Ei ole sovelluksia kotona millä hoitaa asioitaan, eikä osaakaan. Minä jos saisin eläkkeeni käteen, en tarviiskaan koko laitosta. Olis annettu näillä tuomituilla kylillä pankkitoimintojen jatkua edes osa-aikaisesti.

  • Vesa Luhtala

    Oma säästöpankki laajentaa konttoriverkostoaan ja teköö justihi päinvastoon kuin kilipaalijat. Vahavas kasvus tääläpäin. Oisko pohojammaan pankista ratkaasu myös savohon?

  • Entinen osuuspankin asiakas

    No tämä ratkaisee minun pankkivalinnan, siirrän tilini toiseen pankkiin. Eiköhän jostain pankista löydy vielä asiakaspalvelua.

Jätä kommentti

*